Lijd je aan chronische slapeloosheid? Je kunt leren om weer een normale slaper te worden.


Eindelijk weer Lekker Slapen!

Zou dat niet fijn zijn? Klik hier!
Project 01

Eindelijk weer Lekker Slapen!

Lijd je aan chronische slapeloosheid? Je kunt leren om weer een normale slaper te worden. Slapeloosheid is een veel voorkomend probleem en kan een enorme impact hebben op je leven. In gemiddeld 5 sessies ga je stap voor stap een normaal slaappatroon opbouwen. Er komen geen medicijnen aan te pas, ook hoef je je niet aan allerlei regels te gaan houden. De gebruikte methode is Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Met behulp van ACT leer je dat je je slapeloosheid verergert door ertegen te vechten. Je gaat leren om anders om te gaan met nachtelijke gedachten en gevoelens, zodat ze je niet langer in de weg staan om lekker te kunnen slapen. Mindfulness speelt een belangrijke rol bij deze aanpak. Het mooie is dat je de geleerde vaardigheden niet alleen ‘s nachts kunt toepassen, maar dat je leven overdag er ook mooier van wordt.

Aanvullende Informatie

Tijd, Datum, Plaats en Kosten
Project 02

Aanvullende Informatie

Data en tijdstippen:
De cursus wordt zowel in de vorm van een online slaapcursus gegeven, als in de vorm van individuele begeleiding middels consulten in de praktijk te Valkenburg.
Werkvorm:
Je leert vaardigheden welke je kunt gebruiken om een gezonde nachtrust te krijgen. Dat deze ook nog van pas komen als je wakker bent, is mooi meegenomen!
Lokatie:
Oosterweg 15 Valkenburg
Aanmelding individuele begeleiding:
Per mail (info@kruitknops.nl) of telefonisch (06-41763154). Kosten: €75 per sessie. Gemiddeld zijn er 5 sessies nodig. Behandeling komt in aanmerking voor vergoeding vanuit aanvullende zorgverzekeringen, afhankelijk van de polis. Aanmelding voor de online cursus (eerste twee stappen gratis, erna eenmalig €49,50) kan via deze link

FAQ

Frequently Asked Questions
Project 03

FAQ

 

Wanneer is er sprake van chronische slapeloosheid?
Je hebt moeite om in slaap te vallen of in slaap te blijven en je hebt daar overdag last van. Dit gedurende een maand of langer, minstens 3 nachten per week. De slapeloosheid kan ontstaan zijn in een periode van stress. Bij sommigen blijft de slapeloosheid bestaan, ondanks dat de oorspronkelijke trigger is verdwenen. Soms wordt de slapeloosheid veroorzaakt door een lichamelijke of psychiatrische aandoening. Of het toch zin heeft om een slaapcursus te volgen kan bekeken worden in de telefonische intake. Eventueel kan overleg plaatsvinden met de eigen huisarts.
Is een online slaapcursus geschikt voor mij?
De online-cursus is simpel van opzet. Het enige dat je nodig hebt is basale computervaardigheden en een computer waarop je iets kunt afluisteren. Ook heb je een e-mailadres nodig. Omdat de cursus is gebouwd met een Amerikaans programma, is er om de cursus heen af en toe sprake van wat Engelse woorden. Maar het blijft heel begrijpelijk. De cursus zelf is helemaal in het Nederlands. Er wordt natuurlijk wel enige discipline gevraagd. Op bepaalde dagen krijg je een mail om aan een nieuwe module te beginnen. Het is verstandig om zo snel mogelijk aan de module te beginnen. Want alleen dan kun je weer een normale slaper worden in één maand! En verder: een gezonde portie nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te leren. Wanneer je denkt dat jouw (slaap)problematiek te zwaar is voor een online-cursus, dan kunnen we voor je begint altijd even overleggen. Tijdens de cursus kun je altijd contact met ons hebben, via het programma, per mail of telefonisch.
Wat is het voordeel van een online-cursus boven een cursus middels individuele afspraken?
De online-cursus kun je op zelf gekozen tijdstippen doen, in je eigen omgeving. Voor een individueel traject moet je naar Valkenburg (Lb) komen. Er zijn meestal 4-5 afspraken nodig. De online-cursus is een stuk goedkoper (€ 49,50) dan individuele afspraken (4-5 consulten à €75 euro). Waarbij wel moet worden aangetekend dat individuele trajecten deels vergoed kunnen worden vanuit een aanvullende verzekering en de online-cursus niet. In de online-omgeving kun je ook leren van andere cursisten. Het is prettig om te merken dat je niet de enige bent die worstelt met slapeloosheid.
Wat doe ik met mijn slaapmedicatie?
Het streven is om zonder medicatie te kunnen slapen. Als je echter al lang medicatie en/of hoge doseringen gebruikt, zullen we een individueel plan moeten gaan maken. Dit bespreken we in de telefonische intake. De huisarts zal dan ook betrokken kunnen worden.
Waarin verschilt deze cursus van andere slaapcursussen?
De meeste slaapadviezen zijn gebaseerd op kennis uit de Cognitieve GedragsTherapie (CGT). In deze therapie wordt getracht je te leren om anders om te gaan met je gedachten, gevoelens en herinneringen door er actief mee aan de slag te gaan. Om op die manier je slapeloosheid te bestrijden. In deze cursus, die gebaseerd is op de Acceptance and Commitment Therapy, ga je juist stoppen met vechten tegen je slapeloosheid. Want slapen en vechten zijn 2 onverenigbare acties!
Wat houdt Acceptance and Commitment Therapy (ACT) in?
ACT is een nieuwe, wetenschappelijk onderbouwde vorm van gedragstherapie. Mensen neigen er naar om veel energie te steken in het vermijden en bestrijden van pijnlijke gevoelens, piekergedachten en vervelende herinneringen. Ook maken ze zich vaak zorgen over de toekomst. Met ACT ga je leren om anders om te gaan met de grillen van het leven. We doen dit door je mindfulness-vaardigheden aan te leren en door je te leren hoe je deze vaardigheden kunt toepassen in je dagelijks leven. Met als doel dat je een leven leidt dat voor jou de moeite waard is. Als slapeloosheid je vijand geworden is, ben je waarschijnlijk bezig om deze op allerlei manieren te bevechten. Met als resultaat dat je nog slechter slaapt en overdag doodmoe bent. In de cursus ga je inzien dat je beter kunt stoppen met de strijd en ga je alternatieve manieren leren om om te gaan met alle ongemakken van slapeloosheid. Met als doel dat je de rust gaat vinden om lekker te kunnen slapen.
Wat is mindfulness?
Mindfulness is het bewust aandacht geven aan de dingen zoals ze zijn, op het moment zelf, zonder oordeel. Mindfulness is effectief gebleken bij de behandeling van uiteenlopende gezondheidsklachten. Het leert je om meer in het Hier en Nu te zijn, in plaats van in de gedachten-machine die je steeds naar het verleden of naar de toekomst sleurt.
Hoe groot is het succespercentage van een slaapcursus gebaseerd op ACT?
Guy Meadows, oprichter van de “Sleepschool” in Londen, past al jaren ACT toe bij slaapstoornissen. Hij heeft al duizenden mensen weer aan het slapen gekregen en rapporteert een succespercentage van 83%.
Hoe snel kan ik weer lekker slapen?
Door het opgeven van je strijd tegen de slapeloosheid kan het zijn dat je in het begin van de cursus meer last krijgt van je slaapproblemen. Vooral ook als je slaapmedicatie gaat verminderen. Dit geeft je echter meteen de kans om de geleerde vaardigheden in de praktijk te brengen. Na 5 weken zul je normaal kunnen slapen.

Wat zeggen cursisten?

Evaluaties na de cursus
Project 04

Wat zeggen cursisten?

 

" De tips en trucs die Aline me (middels o.a. Mindfulness) heeft laten zien om beter te leren slapen werken! Ik kan nu weer redelijk slapen, niet elke nacht, maar dat verwacht ik ook niet. Het is nu "hanteerbaar", de vermoeidheid door de slapeloosheid neemt langzaam af. Accepteren en er mee omgaan kan dus geleerd worden! Ik heb trouwens bijna alles vergoed gekregen van de VGZ, prima geregeld zo!" mw. M.S., november 2015

"Ik heb jarenlang slaapproblemen gehad, sliep gemiddeld 4 á 5 uur per nacht. Van een collega kreeg ik de tip om naar Aline Kruit te gaan. In het begin was ik een beetje sceptisch, maar ik merkte al gauw dat ik baat had bij de tips en tools die Aline me aanreikte. Na slechts enkele sessies slaap ik al enkele dagen per week goed! Ik voel me een heel ander mens; ik kan het iedereen die slecht slaapt aanraden!" mw. E-R, september 2015

"Sinds een jaar leed ik aan slapeloze nachten, nadat ik met rustgevende tabletten moest stoppen. Om de nacht door te komen, ging ik computerspelletjes doen. Overdag was ik heel moe en ik ging steeds minder ondernemen. Via mijn zoon kwam ik terecht bij Aline Kruit. Ik leerde van haar om ‘s nachts gewoon in bed te blijven en niet op te staan. Dat vond ik in het begin heel erg moeilijk. Tegelijkertijd paste ik wel de oefeningen toe die ik had geleerd tijdens de consulten. We zijn nu 2 maanden verder en inmiddels slaap ik 4-5 uur per nacht. Ik ben heel blij dat ik weer een normaal ritme heb en voel me overdag stukken fitter. Ik ben Aline erg dankbaar." mw. H-F, 83 jaar, augustus 2015

"Ik ben nooit een echt goede slaper geweest, maar ook geen heel erg slechte. Tot een maand geleden sliep ik gemiddeld een uurtje of 5, hooguit 6 per nacht. Werd ik ’s nachts voor 4.00 uur wakker, dan viel ik wel weer in slaap. Werd ik na die tijd wakker, dan bleek het vaak moeilijk de slaap weer te hervinden.
Daar had ik overdag niet veel last van, zij het dat ik de laatste jaren overdag erg moe kon zijn. Ik associeerde dat vermoeid-zijn vreemd genoeg niet met slaapgebrek, maar weet dat aan vitamine B-12 tekort. Ik dacht dat het feit dat ik weinig kon slapen genetisch bepaald was; mijn vader sliep immers ook altijd slecht. Een maand geleden las ik op facebook dat Aline Kruit een slaaptraining zou geven. Omdat ik Aline kende, was de drempel om contact met haar op te nemen niet hoog. Niet geschoten is altijd mis, dacht ik en misschien lukt het me met hulp om in de toekomst wat beter te slapen. Een paar dagen later kon ik bij Aline terecht voor een individuele training. Aline werkt met de ACT-methode (Acceptance and Commitment Therapy). Deze methode leert je anders om te gaan met je slapeloosheid. Je leert je slapeloosheid te accepteren en krijgt tools aangereikt (mindfulnessvaardigheden) om met je ‘ wakker liggen’ om te gaan. Lag ik een maand geleden knarsetandend wakker omdat ik weer eens niet kon slapen, nu accepteer ik dat ik wakker ben, probeer een paar mindfulnessoefeningen te doen die mij aangeleerd zijn en warempel, ik val weer in slaap, ook na 4.00 uur ’s nachts. Van een leien dakje gaan deze oefeningen nog niet. Het blijkt in de praktijk moeilijk om je gedachten bij de oefening te houden en niet af te dwalen naar 1001 andere gedachten. Ik moet daar dan ook nog aan werken, maar het begin is er. De training hebben we deze week afgerond. Ik weet wat me te doen staat en slaap op het moment een uurtje of 7 per nacht. Geweldig toch?" mw. A.V., juni 2015

"De slaapcursus van Aline Kruit is voor mij een eye opener geweest. Hoewel: je moet je ogen natuurlijk sluiten als je wil slapen.
In eerste instantie vond ik haar motto ‘succes verzekerd’ nogal vooruitstrevend maar ze heeft het waar gemaakt. Nou ja, eigenlijk heb ik het zelf waargemaakt met de tips en oefeningen van Aline.
Het mindfulness element in de cursus zorgt ervoor dat je houding ten opzichte van het ‘niet slapen’ verandert en zodra je dat door hebt, is het een kwestie van toepassen.
Ik ben heel tevreden met het resultaat en heb veel aan de cursus gehad. Een aanrader. Welterusten!" mw. P.R., mei 2015


ACT, Mindfulness en Coaching middels individuele begeleiding


Soms heb je iemand nodig die een tijdje met je meeloopt. Meekijkt wat echt belangrijk voor je is en die je kan helpen bij het omgaan met moeilijke gevoelens en piekeren. Of die je ondersteunt bij het omgaan met lastige situaties.

Het doel van individuele begeleiding is om je een flexibeler mens te maken. Je leert om stil te staan bij wat er is aan gedachten en gevoelens, daar ruimte voor te maken en van daaruit keuzes te maken die passen bij wat voor jou van waarde is.

De gebruikte methode is Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Een milde therapie die er vanuit gaat dat het leven soms niet over rozen gaat. Je hoeft geen zen-boeddist te worden of altijd gelukkig te zijn. Het doel van de therapie is dat je een leven kan leiden dat voor jou de moeite waard is. Onze gebruikelijke manier van omgaan met onze innerlijke ervaringen zoals vervelende gevoelens, gedachten en overtuigingen is om die zo snel mogelijk kwijt te raken. Vaak hebben we daar korte termijnoplossingen voor, die ons uiteindelijk niet verder helpen. Die ons soms zelfs dieper in de problemen brengen.

Bijvoorbeeld: je voelt je angstig bij het idee om naar een feestje te gaan van je vriendin omdat daar veel onbekende mensen komen. Er komen allerlei gedachten in je op: “ik heb vast niets te melden”, “straks sta ik daar in m’n eentje”, “de mensen zien aan me dat ik het eng vind”. Je besluit om af te bellen met een smoesje. Dat geeft enige verlichting, je angst verdwijnt en je gaat op de bank zitten. Toch knaagt er wat: voor je vriendin was dit een belangrijk feestje en zij vindt het jammer dat je er niet bij bent. Ook voel je jezelf er niet helemaal lekker bij.

Je kunt je voorstellen dat als je deze oplossingen vaak gebruikt, om je angst niet te voelen en geen last te hebben van die vervelende gedachten, je op lange termijn mogelijk vriendschappen verliest. Of dat je steeds meer in een isolement terecht komt. Met ACT leer je om anders om te gaan met gevoelens zoals angst, zodat ze je er niet van weerhouden om de dingen te doen die belangrijk voor je zijn.

In 5-6 sessies leer je allerlei vaardigheden. We gaan de diepte in, maar blijven praktisch. Je krijgt tools waar je de rest van je leven plezier van hebt.
 

Over Kruit | Knops


Kruit | Knops is een maatschap van Aline Kruit en Gaspard Knops.
Aline Kruit is arts, coach en manager.
Haar opleiding heeft zij gedaan bij de Alba-Academie, een opleidingsinstituut op het gebied van coaching.
Aline Kruit is lid van de Vereniging Integrale Vitaliteitkunde (VIV) en ook Registertherapeut Aanvullende Gezondheidszorg, ingeschreven bij de SRBAG.

Aline Kruit is tevens opgeleid tot ACT-trainer (opleidingsinstituut Seetrue)
Zij is moeder van drie dochters en enthousiast hardloper.

Gaspard Knops is huisarts sinds 1990 en voert sinds 1998 praktijk te Valkenburg. Vanuit zijn ervaring met ICT in de eerste lijn adviseert hij bij de implementatie van automatiseringsprocessen in de gezondheidszorg. In zijn vrije tijd begeleidt hij zijn drie zingende dochters graag op gitaar en ukelele. En loopt hij hard omdat het moet.
Beiden zijn tevens actief in Cardio-Scan BV waar zij zich richten op primaire en secundaire preventie van vroegtijdige veroudering.


Logo




Aline



Gaspard






Schrijf je in voor ons e-Zine!

* verplicht